مراحل اجرای برنامه آموزش پزشکی پاسخگو

 Socially accountable medical education (SAME)

 

 

توجیه برنامه با توجه به اصول قانوان اساسی:

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن محوری برشمردن سلامت کامل و جامع انسان، بهداشت و درمان را از جمله نیازهای اساسی می شناسد ودولت را مکلف کرده است تا تمامی منابع،  امکانات و ظرفیت های  خود را جهت تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد کشور بسیج کند ( اصول 3،29،43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌).

 

توجیه برنامه با توجه به سند برنامه چهارم :

با توجه به سند ملی برنامه چهارم توسعه در بخش بهداشت و درمان کشور، نظام جامع سلامت به منظور  پاسخ به  نقش ها و نیازهای  جدید، توانمندسازی نیروی انسانی موجود و تربیت نیروی انسانی جدید اصلاحات آموزشی به عمل خواهد آورد.

 

توجیه برنامه با توجه به سند چشم انداز 20 ساله کشور :

یکی از پنج محور اصلی چشم انداز 20 ساله کشور در افق 1404، دستیابی به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح منطقه، تعیین شده است. در چشم‌انداز بیست ساله، مشخّصات جامعه سالم ایرانی چنین توصیف شده است :“.. . برخوردار از سلامت، ‌رفاه، امنیّت غذایی، ‌تامین اجتماعی، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، ‌نهاد مستحکم خانواده، ‌به دور از فقر، ‌فساد، ‌تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب.“ چشم‌انداز بخش سلامت در برنامه چهارم عبارت است از 1ـ تامین،‌ حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه، 2ـ پاسخگویی به نیازهای غیرپزشکی مردم و  3ـ مشارکت عادلانه در تامین منابع مالی.

 

چشم انداز برنامه:

ما برآنیم تا با اجرای این برنامه، نظام آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول را در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه، و در راستای تحقق برنامه توسعه چهارم کشور در حوزه سلامت، ارتقا دهیم به گونه‌ای که در انتهای برنامه به یک ساختار مناسب و پویا در آموزش پزشکی در تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه دست یابیم.

 

اهداف برنامه:

هدف اصلی برنامه:

  1. ارتقای نظام آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه

 

اهداف فرعی برنامه

  1. اجرای کوریکولوم آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی
  2. طراحی نظام پایش کوریکولوم آموزش در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه به منظور حفظ پویائی آن
  3. طراحی شاخص‌های ارزشیابی برنامه آموزش در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه
  4. طراحی نظام شناسائی و ارزیابی نیازهای واقعی جامعه در حوزه سلامت در منطقه
  5. طراحی برنامه‌های توانمند سازی در دانشگاه‌ و گروه‌های آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای جامعه
  6. اصلاح کوریکولوم آموزشی گروه‌های آموزشی تا سقف 20% در راستای پاسخگوئی به نیازهای جامعه
  7. طراحی نظام انگیزشی مناسب برای سیاستگذاران، اساتید، دانشجویان، ارائه کنندگان خدمات به منظور تحقق هرچه بهتر پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه
دسترسی سریع
دسترسی سریع
خدمات الکترونیک
تنظیمات قالب